I början av februari besöker vi Malmö för en inblick i vardagen hos Bibi, en aktiv och energisk 75 åring som verkligen ger intryck av att njuta av livet. Tillsammans med Careium har hon under en period provat trygghetslarm för privatpersoner, en tjänst som är bekant av många men då kanske främst i kommunens regi.
Hemma i Malmö börjar varje dag med en promenad tillsammans med vänner i området. Bibis särbo bor i Ystad, där hon spenderar varannan helg.
- Jag har ett mycket livligt liv, säger Bibi och skrattar. Jag har en särbo i Ystad sedan 23 år tillbaka, så varannan helg är jag i Ystad och varannan helg är jag i Malmö.
- Du älskar att köra bil, inflikar vännen Ingrid 78 år. Även hon pensionär sedan många år som gärna träffar vänner, läser och ser ”På spåret” som stående fredagsinslag.
Vännerna bor på samma gård i ett 55+ boende, vilket ger dem förutsättningar att snabbt kunna kika till varandra om det skulle behövas.
Trygghetslarm för privatpersoner - hur fungerar det?
Det är två självständiga kvinnor vi möter. Aktiviteter som avlöser varandra, rika sociala liv och en stark vilja att fortsätta bo hemma och bibehålla livet såsom det är nu. Likväl är de båda medvetna om de fysiska begränsningar som åldern medför och öppna för att med teknikens hjälp skapa extra trygghet i hemmet om olyckan skulle vara framme. Det känns dock för tidigt att vända sig till kommunen för att få trygghetslarm, då det som regel är förknippat med hemtjänst som tar emot larmen. Med ett privat trygghetslarm väljer du själv vilka personer som ska finnas på din kontaktlista, såsom en granne eller vän, vilket både Bibi och Ingrid är positivt inställda till.
- Jag tycker bara det låter som fördelar att jag kan välja att ha mina anhöriga eller någon närstående som grannen, som kan våra rutiner, säger Bibi och får medhåll från vännen.
I tjänster från Omsorgsportalen ingår alltid Välfärdsbredband om tjänsten kräver en fast uppkoppling, inget bredband behövs sedan tidigare. Utöver det finns det alltid möjlighet att beställa installationshjälp, vilket Bibi fått i sin lägenhet.
- Det är helt klart bra att det finns men jag tror att jag hade klarat av det, säger hon och tillägger att det kan vara en annan sak om 10 år när synen kanske blivit sämre och behovet av installationshjälp då vore en helt annan sak.
Sammanfattningsvis är vännerna enade om att tryggheten att kunna larma till en granne som snabbt kan vara på plats, är det bästa med tjänsten. Att tjänsten är enkel att förstå och använda kommer på en stark andra plats.
Det är hemma hos Bibi som tjänsten installerats. Vännen Ingrid är angiven som närstående vilket innebär att hon kontaktas vid icke akuta larm för att kunna hjälpa till. Tjänsten vännerna provat är Careiums trygghetslarm till larmcentral och anhöriga som består av en centralenhet med högtalarfunktion, en larmknapp att bära om handleden och ett brandlarm som automatiskt larmar vid rökutveckling. När ett larm utlöses rings larmcentralen upp och avgör hur akut situationen är via högtalartelefon, varpå insatser utifrån scenario sätts i gång omgående.
Läs mer om tjänsten här!